Фестиваль ПЕДАГОГИКА 21 ВЕКА

наша организация фестиваль правление
Национальная Академия педагогических наук Украины
http://www.osnova.com.ua/
«Шкільний світ»
director-ua.info
«Украина 3000»
Журнал «Пізнайко від 2 до 6″
Музыка, исполненная с душой
Звиад Арабули
УНИВЕРСИТЕТ ЭФФЕКТИВНОГО РАЗВИТИЯ
«Тавале»-фестиваль
Фестиваль Авторских Разработок и Тренингов «ФАРТ»
Альфа – фест

Проектна діяльність в початковій школі

Проектна діяльність в початковій школі.

Школа сьогодення вимагає від нас, педагогів, творчого підходу до роботи з учнями. Мабуть тому метод проектів займає все більш чільне місце в педагогічній практиці.

Я звернулась до цього методу тому що він дає можливість в стінах школи формувати творчу особистість, пробуджує і розвиває в дитині талан, дає можливість дітям осмислено застосовувати свої знання, реалізує їх соціальні потреби, формує мотивацію до навчання.

Досвід багаторічної роботи у початкових класах дає мені змогу поділитися, деякими міркуваннями щодо організації і методики втілення методу проекту у позакласній роботі учнів з флористики.

Кілька років тому на сторінках журналу ”Жінка” я познайомилася з творчістю майстрині флористики Тетяни Бердник. Чудові картини, зроблені з рослинних форм зачарували мене. Захотілося попробувати себе у цьому мистецтві, творити таку красу з дітьми.

Починалася робота з того, що одним із завдань, яке отримували діти, йдучи на канікули, стало збирання природного матеріалу, який у майбутньому стане основою робіт з флористики. Літні стежки завжди ваблять нас своєю красою, дивовижним різнотрав’ям. Тому діти і батьки, які осторонь цієї справи теж не залишаються, а охоче підключаються до неї, мають можливість використати любу зустріч з природою: прогулянки в сквери, виїзди на дачі, заміські поїздки, туристичні походи для збору рослин лісів, лук, полів.

Багату палітру кольорів дарує нам і осінь, коли природа одягається у розкішне вбрання. Яке розмаїття фарб! Тихо падає додолу листя. Діти збирають найгарніше, милуються ним, показують один одному, вчителю. Серце їх відкривається до сприйняття прекрасного.

Словом, цю роботу можна проводити в любу пору року. Спостережливість, любов до природи, творча уява, бачення майбутнього творіння ,допомагає зібрати багатий рослинний матеріал, дає наснагу для творчого самовираження.

Отже, у творчої особистості з’являється різноманітний природний матеріал, об’єднаний широкою палітрою фарб – це і засушені квіти, і листочки, і стебла різноманітної форми, колоски бур’янів, мох, пушинки тополі та кульбабки, довгі травинки і т.д.

Саме цей матеріал, зібраний так старанно в літній період і восени стане в майбутньому композицією чи пейзажем.

Часто для організації та розвитку дитячої творчості вихованців я використовую метод проектів. Саме він дає можливість розвивати комунікативні здібності дитини, створює умови для творчої самореалізації учнів, сприяє розвитку інтелектуальних здібностей.

Працюючи з природним матеріалом ми стимулюємо просторове мислення і фантазію дітей, бажання самостійно втілювати в життя свої задуми. А щоб не обмежувати дітей у розвитку їх творчості та забезпечити вихід на рівень професійної майстерності, я використовую не тільки природні форми (шишки, жолуді, каштани), з’єднані за допомогою клею та пластиліну, а й навчаю найпростішим прийомам, які використовують народні майстри. Таким чином діти знайомляться з традиціями та історією рідного краю, набувають елементарних навичок ремесла – а це перспектива для творчого самовираження особистості в майбутньому.

Кропітка робота – вірно засушити рослину, зберігши при цьому природні кольори. Природа найбагатша майстриня – без пензля і фарб дарує кольори без обмежень, дає наснагу для творчого пошуку, самовираження. Покладаючись на власну фантазію і смак дитина починає творити сюжети і куди зникають напруження після уроків, роздратованість, перевтома. У дитячих очах насолода від власного творіння, натхнення, фантазія, смак і бажання твори фантастичні сюжети.

Звичайно, таке завдання не на навчальний урок. Щоб учні якнайповніше реалізували свої задуми, часу шкодувати не слід, можна використати позаурочний час.

Простота прийомів виготовлення таких робіт, декоративна виразність одержаних виробів, різноманітність і багатство закладеної в них інформації в поєднанні з доступністю сировини, роблять цей вид народного мистецтва захоплюючим і цікавим для педагога і вихованців, а природа отримує в цих роботах друге життя. Несподівано з’являється у дітей бажання створити казочку, підслухану в природі про той листочок, який упав з дерева.

– Тепер ми нікому не потрібні – шепотіли деякі листочки з сумом.

– Ні, – промовляли інші, – ми не віримо, що ми нікому не потрібні. Можливо ще що-небудь станеться...

– Що станеться? – питали інші листочки.

– Ну, приміром, прийдуть чарівники і перетворять нас у щось хороше! Наприклад, в метеликів!

І тут прийшли чарівники.

– Ось, – сказали листки, які не втрачали до останньої хвилини надію на друге життя, – ми ж говорили: ніколи не треба втрачати надію, треба вірити в чудеса!

І чудеса сталися. В руках чарівників листя перетворювалося в риб, страусів, зайців, лисиць... Це було дуже красиво і захоплююче, тому що виявилось, що навіть листочки, які впали з дерева, все ж таки комусь потрібні...

Починаємо ми виготовляти роботи з флористики у листопаді, коли у природі уже не стає рослин, які можна засушити. Попередньо кожен учень розробляє свій проект.

Етапи роботи над проектом:

1. Визначення теми, мети і завдань проекту.

2. Розробка плану діяльності для досягнення поставленої мети.

3. Виконання проекту.

4. Презентація робіт.

Виконання проекту розпочинається з планування дій.

Проект ”Флористика”.

У чому полягає задум? Для чого це потрібно?

В роботах розкрити дивосвіт рідної природи. Виконуючи таку роботу, діти розвивають природні задатки, збагачують себе, наближають до розуміння єдності всього живого на Землі.

Сформувати творчу особистість. Адже кожна особа, що мислить і працює творчо, безперечно одержує насолоду від такої праці і частіше нас радує щедрими здобутками. Вони ростуть спостережливими, уважними, розкривають свої серця і розум назустріч безмежності пізнання, відчувають красу довкілля.

Розкрити дитячий талант на користь самої дитини та інших. Виконання такої роботи приносить велику користь дітям. Вона розвиває творчі здібності, моторику рук, окомір, виробляє зосередженість, старанність, виховує художній смак

Збагатити дітей естетично під час створення квіткової композиції. Діти поступово вчаться творити прекрасне.

Познайомити з мистецтвом аплікації.

1. Збираємо і засушуємо лише такий рослинний матеріал, який після засушування не втрачає природний колір і робимо це у чітко визначений час для кожної рослини. Краще всього збирати матеріал восени. В цей період рослини споживають мало вологи, поступово засихають і добре зберігаються. В літній період не бажано збирати та засушувати рослини зразу після дощу, краще це робити в суху погоду.

2. Зібрані листочки і квіти можна засушувати між сторінками товстих книг, розмістивши їх по краях. Але вологі листочки таким способом засушувати не можна, вони довго сохнуть і при наклеюванні ламаються. Краще під час цілеспрямованих прогулянок чи походів по збору рослинних форм брати з собою гербарний прес. Для цього у двох фанерках однакового розміру і завбільшки з альбомний листок, накреслити квадрати і на їх перетині просвердлити отвори. Між шматками фанери покласти старі газети. Зв’язуємо все мотузкою і маємо сумочку. Збираючи в природі листя та інші рослинні форми, вкладаємо їх між шарами газет, між газетами з листям поміщаємо ще шар газет. Робиться п’ять таких шарів, а прийшовши додому, вішаємо сумку там, де сухо і прохолодно. Наступного дня вологі газети слід замінити на сухі. І так на протязі тижня.

3. Зберігається готовий для роботи матеріал у папках з файлами. В кожний файл вставляємо цупкий альбомний листок і в ньому засушені частинки однієї рослини (листочки чи пелюстки квітів). В такий спосіб вони добре зберігаються і в любу хвилину можна переглянути свій гербарій.

4. Весь матеріал зберігається у класі, щоб будь якої вільної хвилини його використати.

Екологічна і пізнавальна цінність наших походів і прогулянок за рослинним матеріалом незаперечна. Коли ми вирушаємо за матеріалом для майбутньої роботи, то я інформую учнів, що вони під час прогулянки (походу) побачать багато цікавого і дивовижного, але там нічого не можна рвати, ламати, адже йдуть вони на екскурсію за знаннями, і враженнями, щоб помилуватися краєвидами, подихати свіжим повітрям. Нагадую, що вони можуть побачити рослини, які знаходяться під охороною і занесені до Червоної книги – книги тривоги. До них треба поставитися особливо бережно. Емоційне піднесення дітей під час таких прогулянок використовую для формування необхідних навичок культурної поведінки під час спілкування з природою.

Робота над проектом об’єднує дітей, виховує толерантне відношення один до одного. Разом з тим це не тільки творчий і пізнавальний процес, а й відчуття радості і свята. Захист проектів проходить у піднесеному настрої, з запрошенням гостей, батьків.

Учні з початкових класів учаться визначати тему, мету роботи і навіть розуміти технологію процесу. Так, працюючи з дітьми 4-го класу, ми визначали, що темою проекту буде „Бал осені”.

Проект „Бал осені”.

Мета: Викликати інтерес та дбайливе ставлення до рослинного світу, виховувати любов до живої природи, розвивати фантазії, творчу уяву, естетичні смаки, навчати прийомам виконання робіт в цій техніці.

Завдання:

- зібрати рослинний матеріал;

- засушити рослинний матеріал;

- систематизувати рослинний матеріал.

Метод, домінуючий в проекті: творчий, пошуковий.

Змістовий аспект проекту:

- спостереження за природою;

- краєзнавчий компонент проекту;

- географія краю, його флора і фауна;

- народознавчі особливості;

- літературна творчість і народна;

- культурологічна спрямованість.

Кількість учасників: індивідуальний, груповий. У проекті беруть участь учні класу, батьки, класовод.

Тривалість проведення: довготривалий, 4-5 місяців.

Координація проекту: обговорення з кожним учнем ходу його роботи, допомога.

Форма захисту проекту: творча.

Матеріальний результат проекту: стенд у класі.

Коли приходить час пофантазувати над своєю композицією, я пропоную увазі дітей наочність: показую кращі зразки виробів у виконанні учнів попередніх класів. Тепер вони чітко уявляють кінцеву мету своєї праці.

Індивідуальний захист проекту.

– Мій проект називається....

– Що я хочу зобразити..

– Що буде головним результатом роботи.

– До кого я буду звертатися за допомогою.

Націлюю дітей, що саме з вибору сюжету потрібно починати свою роботу. Потім скласти ескіз для аплікації, вибрати фон, вирізати деталі зображення і розкласти на столі. Попередньо можна злегка намітити розташування роботи олівцем.

Для виконання роботи ми переходимо в ігрову кімнату, де розставлені столи, а на окремих столах розкладені у файлах засушені рослини. Починається творча робота. А так, як виконується ця робота у другій половині дня, то до її виконання підключаються батьки і результатом практичної діяльності стає колективна робота і подвійне задоволення: у дорослих і у дітей.

Готові роботи під пресом і папером підсушуємо на протязі доби, а потім оформляємо.

В день презентації робіт знову надається кожній дитині можливість демонструвати свою роботу, представити план здійснення проекту, хто і на якому етапі допомагав виконати, що сподобалося у проектній діяльності. Цей момент ми називаємо ”Фестиваль проектів”. Проходить він публічно, в присутності гостей. А який затишок створюється у класі, коли роботи займають своє місце на стенді ”Осінній бал”. Такий захист проектів проводиться в останній день осені і переростає у свято, де діти прощаються з осінню, говорять теплі слова, читають вірші та казочки, які народилися під час виконання проекту і на які надихнула дітей сама природа.

ЛІТЕРАТУРА

Онопрієнко О.В. Управління проектною діяльністю молодших школярів. // Початкова школа, 2005.

Лівшиць В.М. Рукотворна краса // Початкова школа – 1990. – №5.

Паславський А.С. Природа, фантазія, творчість. – К.; Веселка. – 1978.

Міщенко І.Т. Аплікація з листя і соломи. Альбом. – К.; Веселка. – 1999.

Гусакова М.А. Аплікація. – М.; ”Просвещение”. – 1987.

метки:

Оставьте комментарий

Новости

Акбашев Талгат Фоатович

Программа Фестиваля «Педагогика XXI века»

Авторам и ведущим

Фестиваль «Педагогика XXI века: 20 лет спустя»

Открытый вебинар

Вебинар «В Преддверии Четырехмерного Образования»

Чередниченко Светлана, Крапович Виктор

Спикеры

Григораш Виктор

© 2006-2017 Фестиваль Педагогика XXI века

webstyle disign | карта сайта